onsdag den 4. april 2012

Stabil vægt, en god ting?

I alle de snart 10 år hvor jeg har været spiseforstyrret og har vejet mig dagligt, eller næsten dagligt, har jeg haft en meget ustabil vægt, der kunne svinge op til et par kg fra dag til da. Ens vægt har rigtig meget at gøre med ens væskebalance, og der var helt tydeligt noget i vejen med min.

For et par måneder siden begyndte jeg så at dyrke motion, jeg begyndte at gå til fodbold og løbe tre gange om ugen. Samtidig tog pædagogerne kontrol over min mad, så jeg nu spiser mere regelmæssigt. Det har haft en forbløffende effekt på min vægt. i de par måneder har min vægt kun svunget med et par kg over hele perioden, og kun med et par hundrede gram fra dag til dag.

Jeg ved godt at der står i bøgerne, at ens vægt stabilisere sig, men jeg troede kun det havde noget med energibalancen at gøre (antal kalorier indtaget og antal kalorier forbrændt), men det kom virkelig bag på mig, at det også gjaldt væskebalancen.

Jeg har søgt lidt rundt på nettet for at se hvad det egentlig er der sker i kroppen, men jeg har ikke kunnet finde noget, så hvis der er en derude der har svaret, eller mener at have svaret, så er du velkommen til at skrive til mummimor[a]live.dk

Men som overskriften antyder, så er det ikke lutter lagkage, for min vægt har altså stabiliseret sig i den høje ende af skalaen, og den rykker sig ikke ud af stedet, ligegyldigt hvad jeg gør, så går den ikke ned (heldigvis går den så heller ikke op på nær det kg der kom på da jeg fik menstruation, men det er jo nærmest obligatorisk).

Min krop har også ændret sig, folk siger til det bedre, men jeg har dem mistænkt for at lyve. Mine lår balder er blevet så store på grund af den forøgede muskelmasse, at jeg har problemer med at passe mit tøj, og i mine spiseforstyrrede øjne er der ikke forskel på muskler og fedt kg er kg og cm er cm og begge dele måler mere end jeg lige har lyst til at forholde mig til.

Når jeg ser mig i spejlet væmmes jeg, da jeg var ude og løbe i morges kunne jeg se mine lår reflekteret i vinduerne, og jeg havde lyst til at skynde mig hjem og gemme mig bag lukkede døre og nedrullede gardiner.

1 kommentar:

Anonym kryster sagde ...

Du bliver nød til at tale med nogen om hvordan du har det med dine lår.

Jeg er næsten sikker på, at stort set alle raske mennesker, vil synes dine lår er pænere nu.

Du har heller ikke motioneret særlig længe, så det lyder mærkeligt at dine lår skulle svulme af muskler allerede. Kan det være det sidste fedt, der puster sig op, før det ryger af?

Vær nu sød at tale med nogen om det. Du må ikke gå og være ulykkelig over din krop, uden at tale med pædagogerne.