fredag den 30. november 2012

Om Mumitrolden og Indre Mission

I går skulle jeg ikke have timer, men jeg tog alligevel ned på universitetet, for jeg ville ned i studenterboghandlen, Stakbogladen, for at se om de havde den mega lækre, lille og overskuelige hebraiskordbog som mange af dem fra mit hold har. De havde den ikke, men de havde i stedet en eksistentialistisk analyse af Mumitrolden, "Mumitroldene og tilværelsens gåde" af Jukka Laajarinne, hvilket er en han, selvom jeg var helt overbevist om at han var en hun, men hvem ved, når det kommer til finske navne. Den bog MÅTTE jeg bare have, selvom et eller andet sagde mig, at den var mere underholdende end god, hvilket den er, men man skal ikke kimse af god underholdning. Jeg elsker Mumibøgerne, og jeg har i årevis prøvet at overbevise folk om, at det er mere end bare børnebøger. Jeg læste over halvdelen af bogen i toget hjem, og jeg elskede den selvom jeg ikke helt kunne tage den seriøs.

På vej ind på universitetet mødte jeg en af drengene fra mit hebraiskhold. I Aarhus er der to teologiske uddannelser, teologisk fakultet, hvor jeg går, og menighedfakultetet, hvor han går, og der er traditionelt set et stort fjendskab mellem de to. Nogle fag, såsom hebraisk, må vi dog tage sammen. TF'erne er dog i overtal, og de har kendt hinanden i over et år, så det har været lidt svært for os der er kommet udefra at falde til. Det har været svært for mig selvom alle har været enormt søde, men jeg kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må være for en MF'er. MF'erne er de missionske, og TF'erne er, hvis de overhovedet er noget, grundtvigianske. Alle der har læst "Fiskerne" af Hansk Kirk ved hvilke spændinger der er mellem de to lejre. Det hjælper ikke at de to 'skoler' ligger blot et stenkast fra hinanden.

Da jeg var barn gik jeg på privatskole i Odense. I den del af Odense lo der to privatskoler, og traditionelt set havde de to skoler et stærkt fjendskab kørende, og det havde kørt i over 100 år, og det fungerede ganske udmærket på den måde, og der har været et utal af slås- og sneboldskampe i den park der ligger imellem dem. Når vi så kom i gymnasiet, kom vi pludselig til at gå i klasse med 'dem fra den anden skole', og der gik uger, ja endda måneder før fjendskabet kølnedes og man til fulde kunne arbejde sammen. Alt det fjendskab på grund af sølle geografi.

Selvfølgelig er sagen MF vs TF mere kompliceret end så, det er et spørgsmål om ideologier, tro og universitetsformer. I den universitetsform som vi er vant til, stræber menneskefagene mod at blive ligesom naturfagene, med de samme idealer og metoder og hvordan man øver ægte videnskab. Det handler om rationelle beviser, men teologi handler om tro, som nærmest er det modsætte (hvorvidt det er rationelt eller irrationelt kommer vist an på øjnene der ser). På TF følger man den videnskabelige metode så godt som det kan lade sig gøre, og troen bliver man bedt om at hænge i garderoben så snart man kommer ind. MF er derimod en universitetsuddannelse med vægt på den studerenes åndelige udvikling.

Uden at dømme nogen er spørgsmålet, om man kan skille troen fra teologien om om man bør.

Ingen kommentarer: